WEBINAR

Nie można pokazać tej sekcji, ponieważ nie jesteś zalogowany.

2 komentarze do “WEBINAR”

  1. Kinga Oleksiuk

    *trening szacowania
    Witam, jest to moje pierwsze zetknięcie w takim zakresie z metodą Shichidy. Jestem absolwentką politechniki oraz nauczycielem informatyki. Pracowałam także z małymi dziećmi jako instruktor zajęć z robotyki. Bardzo interesuję się wczesnym wspomaganiem nauki matematyki u dzieci. Chciałabym podzielić się pewną obserwacją.
    Miałam wspaniałą nauczycielkę w klasach 1-3. Co 3 lata kiedy Pani Ela „oddawała klasę” było tam dużo dzieci bardzo dobrych z matematyki (konkursy o rożnym zasięgu, dobre wyniki z testów itp.) Mówiło się, że kobieta po prostu „miała rękę”😂
    Po czasie widzę, że posiadała niesamowite doświadczenie i intuicję ponieważ wprowadzała wiele skutecznych, sprawdzonych metod (wiele można znaleźć w pracach Pani prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej).
    Jednak widzę, że codziennie bombardowała nas wręcz także metodą Shichidy.
    Treningi szacowania odbywały się codziennie przy różnych okazjach. Podam Państwu kilka przykładów:
    – „Dzieci, a teraz szybko bierzemy do rąk książkę i dłuższym bokiem dotykamy ją sobie do brzucha”
    – „Dobrze uwaga szybkie pytanie, co jest cięższe kilogram żelaza czy kilogram piór”
    – „Uwaga szybko patrzymy, kto ma więcej kredek Ania czy Dominik”
    Były to proste pytania rzucane po to, żeby nas zająć i zagadać, ale dzięki temu w późniejszych latach posiadałam coś w rodzaju fascynacji dużymi lub specyficznymi liczbami oraz pomiarami i liczeniem różnych rzeczy. Poznawanie później kolejnych narzędzi matematycznych sprawiało mi przyjemność. Jak się okazuje jest to bardzo częste zjawisko obserwowane u dzieci rozpoczynających edukację szkolną, które w późniejszych latach będą wykazywały zdolności matematyczne (z literatury wspomnianej wyżej Pani prof. Gruszczyk).
    Jak widać być może nie są to wrodzone zdolności tylko efekt odpowiedniego wspomagania i otoczenia we wczesnym dzieciństwie 😉

  2. Kinga Oleksiuk

    *trening intuicji
    Inna obserwacja: moja młodsza siostra we wczesnym dzieciństwie bardzo często wykazywała chęci do podobnych zabaw (np. Wstawała rano i mówiła ze jest jakimś zwierzątkiem, prosiła żeby odgadnąć jakim, potem oczywiście zamiana i to ona zgadywała), (zgaduj zgadula i chowanie rzeczy w rękach itd…)
    Oprócz tego całe dzieciństwo uwielbiała konie i psy. Moi rodzice kupowali jej figurki, książki oraz atlasy tak żeby zdjęcia były możliwie duże i prosiła dorosłych o czytanie jaka to rasa/ciekawostki itd. (Szybko się niecierpliwiła i chciała „dalej” „szybciej”). Uważam, ze można to podciągnąć pod elementy i główne założenia metody Domana oraz Shichidy (bity inteligencji oraz szybkie tempo przekazywania informacji).
    W szkole szybko uczyła się nowych faktów i jako dorosła już 20letnia osoba mówi ze posiada coś w rodzaju pamięci fotograficznej.
    Aktualnie studiuje kierunek przyrodniczy i bardzo wyróżnia się na tle grupy jeżeli chodzi o przedmioty związane z klasyfikacją gatunków zwierząt/roślin, dostrzegania różnic między gatunkowych itd. i jak sama przyznaje nie wie skąd to się bierze, po prostu bardzo dobrze jej to idzie.
    Niestety pomimo widać dobrze rozwiniętej półkuli „prawej”, będąc już w początkowych klasach szkoły podstawowej trafiła na bardzo „postępową” Panią nauczycielkę, która nie wspomagała odpowiednio myślenia logicznego oraz nauki matematyki (podobne problemy widać było u całej klasy). Stosowała w głównej mierze papierowe karty pracy, nie wspomagała dzieci bryłami/liczydłem/klockami Dienesa i kurczowo trzymała się ówczesnego programu nauczania, który był bardzo okrojony. Przez co podejrzewam, do tej pory moja siostra ma problemy z matematyką.

Dodaj komentarz

Scroll to Top